Voetballen - Reisverslag uit Södertälje, Zweden van Elke Krekels - WaarBenJij.nu Voetballen - Reisverslag uit Södertälje, Zweden van Elke Krekels - WaarBenJij.nu

Voetballen

Door: Elke

Blijf op de hoogte en volg Elke

14 Oktober 2005 | Zweden, Södertälje

Ja, we genieten met volle teugen van het nieuwe appartement (en de kroeg die over de brug links ligt).
Afgelopen woensdag moest Zweden tegen IJsland voetballen, dus wij zaten weer met zijn allen in de kroeg op het grote scherm te kijken. Dit was toch weer een andere ervaring als dat het in Nederland zou zijn. Ten eerste is de bierprijs hier dusdaning dat ik mijn pint bier over de hele wedstrijd heb uitgespreid. In het begin stond ik op het punt het mijn glas leeg te adten omdat de bel aan de bar werd geluid, blijkt dat er hier een bel wordt geluid als de barman een fooi krijgt. Who cares about de fooi voor de barman! Ik zeg: je moet alleen geluid maken als het de stilte verbeterd, fooi voor de barman doet dat niet, gratis bier wel. Gelukkig had ik me dus ingehouden en was mijn biertje niet al weg.
Wat ik opmerkelijk vond waren de statistieken die we aan het begin en tijdens de wedstrijd te zien kregen. Geen statistieken wat betreft het aantal corners, penalties, overtredingen etc. Nee, de Zweden houden nogal van wedden, dus je krijgt telkens te zien hoeveel procent heeft gewed op welke score en hoeveel het opleverd als je wint en na elke doelpunt krijg je zaken te zien als: hoeveel procent gewed heeft op ‘een volgend doelpunt voor Zweden’, ‘een volgend doelpunt voor IJsland’ of ‘geen volgend doelpunt meer’.
Er is hier trouwens één voetbalspeler nogal veel op tv te zien is in reclames voor een credit card, ik kende hem dus alleen daarvan en het is dan erg raar om die kop in ene boven een voetbal-shirtje in een interland te zien. Uit het feit dat eerst alle andere dingen worden besproken en niet de wedstrijd kunnen jullie waarschijnlijk al opmaken dat ik niet echt geïnteresseerd ben in het voetbal zelf. Een goede wedstrijd of technisch hoogstaand spel doen met niet zo veel, zeker als het niet Nederland is die speelt. Voor de stemming in de kroeg was het wel voordelig dat Zweden met 3-1 gewonnen heeft, maar voor mij was het toch een stuk minder spannend dan wanneer het Nederlands elftal speelt. Het enige wat me nu echt interesseerde was het uitwisselen van de shirtjes aan het eind van de wedstrijd. J Vorige week na de ijshockey wedstrijd hadden ze zelfs shots van in de kleedkamer, stiekem had ik daar nu ook weer een beetje op gehoopt, maar dat zat er helaas niet in.

Wederom dankzij een geringe alcohol consumptie een goede week bij Astra achter de rug. Lange dagen gemaakt maar ook echt veel gedaan. Mijn experimenten zijn al klaar (hoop ik, als de resultaten niet goed genoeg zijn moet ik namelijk nog wat over doen maar daar ga ik voorlopig niet vanuit) en ik heb ook al een deel van mijn monsters geanalyseed.
Wel begin ik er een beetje moe van te worden dat ik telkens voor de meest stomme dingen weer iemand moet vragen en dan moet ik weer wachten tot die persoon tijd heeft etc. Ben afgelopen week eindeloos bezig geweest om een paar miligram asperine op te lossen in 1 ml alcohol. Eerst had ik namelijk glaswerk nodig om de oplossing in te maken. Rondbodemkolf gevonden, maar dan heb je ook een stop nodig en wat dat betreft is het lab hier net als een Zweedse supermarkt: niet echt ingericht volgens Nederlandse logica. Dus weer iemand moeten vragen waar de stopjes liggen. Na even zoeken had ik de asperine gevonden, maar geen idee waar de alcohol stond. En om het allemaal nog net ff iets vervelender te maken stond er dus wel een grote fles schoonmaak alcohol op mijn labtafel. Anyway, niet de goede alcohol kunnen vinden, dus maar een dag gewacht totdat iemand mij kon laten zien waar de alcohol te vinden was (gelukkig had ik het niet heel dringend nodig). Nu moet ik alleen nog zien te achterhalen wat ik met al het glaswerk moet doen als ik het heb gebruikt. Ik kan me namelijk wel herinneren ooit iemand gezien te hebben die al het schone glaswerk terug kwam zetten, maar ik weet dus niet waar het vieze heen moet om het te laten schoonmaken.

Tot slot nog één opmerkelijk feit van deze week: ik ben erachter gekomen dat ik nog steeds niet alle afleveringen van ‘friends’ had gezien.

  • 14 Oktober 2005 - 19:21

    Saskia:

    Hallo!
    Nog steeds goed naar je zin zo te horen! Krijg je al heimwee naar ons kikkerlandje? Zou ik niet doen. Verder lees ik dat je ook al iets van de Zweedse mannen hebt opgestoken... Is het beter dan in Nederland? Dennis loopt tegenwoordig redelijk vaak in pak ivm stage, dus in mijn omgeving gaan de Nederlandse mannen vooruit :) Verder hoop ik voor je dat je de lange dagen volhoudt en het je niet opbreekt. Weet dat ik nu net klink als een oud wijf, maar loop niet te hard van stapel (ja, zelfs ik leer van hard op je bek gaan...) Nou veel plezier en kijk uit naar je volgende lap text.
    x

  • 14 Oktober 2005 - 20:59

    Hester:

    Dat vordert al aardig! Als ik niet op schiet met schrijven, heb jij je verslag dadelijk eerder af...
    Kun je die kleedkamer beelden niet opnemen? Ik ben ook wel geinteresseerd :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 50529

Voorgaande reizen:

17 September 2021 - 30 September 2021

Azoren

09 September 2018 - 02 Oktober 2018

Cape Town to Victoria Waterfalls

07 Augustus 2017 - 18 Augustus 2017

Iceland

10 Oktober 2016 - 24 November 2016

Sri Lanka

26 Oktober 2015 - 11 November 2015

Costa Rica

12 Oktober 2013 - 04 November 2013

Kenya and Tanzania

21 April 2012 - 08 Mei 2012

South Africa Vacation

02 Februari 2011 - 24 Mei 2011

"Sabatical at Cincinnati's Childrens Hospital

17 Augustus 2005 - 14 Februari 2006

Master stage Astra Zeneca

Landen bezocht: