Leuk om te weten - Reisverslag uit Södertälje, Zweden van Elke Krekels - WaarBenJij.nu Leuk om te weten - Reisverslag uit Södertälje, Zweden van Elke Krekels - WaarBenJij.nu

Leuk om te weten

Door: Elke

Blijf op de hoogte en volg Elke

09 September 2005 | Zweden, Södertälje

- Zweden houden van biologischeproducten. Als je in de supermarkt bij de groente en fruit afdeling kijkt dan staat bijna overal bij dat het ’biologisk’ is, behalve bij de tomaten, daar staat bij ’Holland’.
- Martin en ik hadden gedacht een goedkope oplossing te hebben gevonden voor het dure belprobleem. Bij de bushalte is een telefooncel, zodat hij me in ieder geval op een vaste lijn kon bellen, maar dat ging helaas niet door. Het idee was dat ik naar beneden zou lopen op een afgesproken tijdstip (naar beneden omdat mijn appartement op een nogal stijle berg ligt die uitkijkt over het dorp, waar je niet veel van ziet omdat er allemaal bomen staan in het dal) Als ik dan beneden zou zijn zou ik Martin bellen met mijn mobiel zodat hij de telefooncel kon bellen (anders blijf ik kwartjes pompen). Nu is het natuurlijk raar als je bij een telefooncel komt aanlopen met je mobiel aan je oor, dus ik voelde me al enigszins opgelaten omdat er natuurlijk ook mensen bij de bushalte stonden. Dus ik dacht dat het misschien handig zou zijn om de hoorn al van de haak te nemen en te doen of ik aan het bellen was (wel natuurlijk mijn vinger op de haak anders kan ’ie natuurlijk niet over gaan :)) Dus ik maar wachten en wachten tot Martin belt, blijkt die hele telefoon stuk te zijn. De draden kwamen er helemaal uit, maar daar had ik zo snel niet op gelet.
- Zweden hebben een zweedse mijl. Mijn huisgenoten komen uit plaatsen die respectievelijk 50 en 70 mijl bij Södertälje vandaan liggen. Ik vond dat op zich best redelijk en vroeg me af waarom ze zo’n lange reistijd hadden. Blijkt dat de Zweedse mijl 10 km is.
- Het woord Zweedse kruiswoordraadsels refereerd waarschijnlijk echt naar het land. Ik ben er achter gekomen dat ik toch wel enigszins verslaafd ben aan het puzzelen, alleen bij de puzzelsectie bij de tijdschriften staan hier alleen maar de kruiswoordraadsels. Had ik misschien toch beter naar Japan kunnen gaan.
- Als je na het sporten met je laatste beetje energie naar de bus rent, die speciaal voor jou blijft wachten, zou het handig zijn als het in ieder geval de goede bus is. Ben na mijn hele leven gefietst te hebben sowieso nog niet zo aan het bus idee gewend. Ik krijg het toch elke dag weer voor elkaar om naar huis te gaan als de bus net weg is en als ik boodschappen ga doen vergeet ik ook telkens om te kijken wanneer de volgende bus teruggaat, zodat ik daar een beetje rekening mee kan houden.
- Als je donkere oogschaduw hebt moet je wel zorgen dat het goed zit anders ziet het er stom uit, net als groen of een andere felle kleur. Nu vragen jullie je natuurlijk af wat je in hemelsnaam hebt aan deze wetenschap. Ik in ieder geval niks, maar ik heb een huisgenootje die het over niks anders heeft dan uitgaan, zuipen, kleding en make-up en aangezien deze site is bedoeld om ervaringen te delen wilde ik jullie deze wetenschap niet onthouden.
- De elanden (oid dat groot is met gewei) lopen bij ons thuis gewoon over de parkeerplaats
- Met mijn project gaat het goed, van alle kanten krijg ik te horen dat het nogal ambitieus is en ik denk dat ik het daar mee eens moet zijn. Het handige van een groot bedrijf is dat je veel resources hebt en allerlei mensen/afdelingen die je kunnen helpen, de kunst wordt dan alleen om het geheel logistiek goed op elkaar af te stemmen. Daar ben ik nu vooral mee bezig. Het project duurt maar 5 à 6 maanden dus veel tijd is er niet, voordat ik teveel in de stress kan schieten over een onderdeel is het waarschijnlijk alweer voorbij. Aan het eind van deze maand moeten de experimenten ongeveer afgerond zijn, oktober analyse van de monsters (dat is denk ik echt nog makkelijker gezegd dan gedaan) dan november / december voor het modeleren en als ik dan geluk heb mag ik in januari een artikel schrijven ipv een verslag. Een artikel dat echt gepubliceerd gaat worden wel te verstaan. Maar alleen als alles goed gaat.
- Als je een cursus 'Zweeds als tweede taal' oid wilt gaan volgen, omdat de zelfstudie niet zo snel gaat als je hoopte en omdat je zo misschien wat meer mensen leert kennen, kom je op een site uit die helemaal in het Zweeds is

  • 10 September 2005 - 09:10

    Sander:

    Hej Elke,

    Allemaal herinneringen komen weer boven met jouw verhalen, erg leuk!
    Veel plezier en Trevlig helg!

  • 12 September 2005 - 09:57

    Willem:

    Hey Elke,
    Leuk te zien dat jij je dagboek wat regelmatiger bijhoudt dan Anne ;) Succes bij AZ!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 50524

Voorgaande reizen:

17 September 2021 - 30 September 2021

Azoren

09 September 2018 - 02 Oktober 2018

Cape Town to Victoria Waterfalls

07 Augustus 2017 - 18 Augustus 2017

Iceland

10 Oktober 2016 - 24 November 2016

Sri Lanka

26 Oktober 2015 - 11 November 2015

Costa Rica

12 Oktober 2013 - 04 November 2013

Kenya and Tanzania

21 April 2012 - 08 Mei 2012

South Africa Vacation

02 Februari 2011 - 24 Mei 2011

"Sabatical at Cincinnati's Childrens Hospital

17 Augustus 2005 - 14 Februari 2006

Master stage Astra Zeneca

Landen bezocht: