Koud - Reisverslag uit Södertälje, Zweden van Elke Krekels - WaarBenJij.nu Koud - Reisverslag uit Södertälje, Zweden van Elke Krekels - WaarBenJij.nu

Koud

Door: Elke

Blijf op de hoogte en volg Elke

19 December 2005 | Zweden, Södertälje

Ik heb deze ochtend al een half uur kansloos naar een beeldscherm gestaard terwijl ik met mijn muis wat in de rondte klikte. Daarna heb ik ruim een half uur over mijn koffiepauze gedaan en nu ben ik dit stuk aan het schrijven. Het feit dat ik maar niet op gang wil komen is maar gedeeltelijk het resultaat van het ’maandag ochtend syndroom’, een veel grotere bijdrage aan dit proces (of eerder het gebrek aan processen) wordt geleverd door de kou hier.
De vorige week is het overdag nog een paar graden boven het vriespunt geweest en ook de sneeuw was alweer ruim drie weken ver te zoeken. Er waren zelfs al weersvoorspellingen dat we GEEN witte kerst zouden krijgen. Geen witte kerst! Wat moet een mens in hemelsnaam doen voor een beetje kerststemming? IK was er toch min of meer een beetje vanuit gegaan dat het voldoende zou moeten zijn om naar Zweden te verhuizen, maar blijkbaar niet dus. Aan de andere kant is het nog geen kerst, dus ik blijf gewoon hopen, en na afgelopen weekend denk ik dat ik daar ook alle reden toe heb.
Het begint er langzamerhand op te lijken dat er hier eerst mensen op bezoek moeten komen voordat we een beetje Zweeds weer krijgen (wat dat betreft zou het met kerst dus goed moeten komen). De eerste sneeuw heb ik namelijk pas gezien toen Hans en Tamara op bezoek waren en afgelopen weekend is het ineens koud beginnen te worden op het moment dat mijn vader aanstalte maakte om deze kant op te komen. En toen hij er daadwerkelijk was is er zelfs nog een donslaagje sneeuw naar beneden komen dwarrelen.
Op de momenten dat mijn vader en ik ons dit weekend buiten de deur waagden voor een trip naar een restaurant, of voor wat sightseeing in en om Södertälje, bleek al wel dat het koud was, maar toen ik vanochtend naar Astra liep was het wel heel erg en uit objectieve waarnemingen bleek dat het min 9 graden was. Ik zweer het je min 9!!! Heeft iemand enig idee hoe koud min 9 is. Ik nu dus wel.
Bij min 9 gaat je neus pijn doen met ademhalen, zeker in de droge lucht hier, en als je door je mond probeert te ademen dan blijft die ergens in je keel steken. Na een paar minuten neusademen begin je te snotteren en een paar minuten later voel je dat het geheel in je neus letterlijk aan het bevriezen is. Daarnaast voelt je gezicht aan of het gezandstraald wordt door de droge koude wind en aan beide fenomenen kun je als bril drager niet zo veel doen, omdat je bril beslaat als je ademt met een sjaal voor je gezicht.
Ook kom je er bij deze temperaturen achter dat een broek alleen misschien niet warm genoeg is. Met name je bovenbenen worden gevoelloos en zeker als je berg op of af loopt (wat ik hier op dat kleine stukje toch een paar keer moet doen), merk je dat je spieren verre van optimaal werken omdat ze daar te koud voor zijn.
En als je dan denkt dat je op je werk bent en het allemaal hebt overleeft, blijkt dat dat niet alles is. Je hersenen weigeren gedurende enkele uren na blootstelling aan deze omstandigheden elke vorm van actie, ze accepteren een stoel als alternatieve vorm van een bed en een toetsenbord als kussen en willen alleen maar slapen. Naast het feit dat het niet lukt om je hersenen op gang te krijgen wil de rest van je lijf ook niet warm worden en tegen de tijd dat dat wel gebeurt is het waarschijnlijk lunchtijd (wij moeten een stukje buiten lopen om in de kantine te komen, dus dan wordt al dat opwarmen weer teniet gedaan.) Wel warmen je bovenbenen zo ver op dat er weer leven in begint te komen, een proces dat gepaard gaat met ontzettend veel jeuk en je krijgt een vreemde vorm van spierpijn, door het gebruik van je spieren onder submaximale temperaturen. En je wordt ontzettend sloom, maar het zou best kunnen dat ik dat al vemeld had.
Johanna had me al gewaarschuwd dat het heus nog wel kouder zou worden en ik ben nu ook erg blij dat ik haar advies heb opgevolgd en toch maar vast een muts en handschoenen heb aangeschaft. Ze heeft me ook geadviseerd om winterschoenen te kopen, maar een beperkt budget en beperkte bagageruimte bij mijn terugkeer hebben mij er nog van weerhouden om dit aan te schaffen, gelukkig is bij de eerste testen dit weekend en vandaag gebleken dat mijn voeten wel koud worden, maar dat er nog heel goed te leven valt met de temperaturen die daar bereikt worden.

  • 19 December 2005 - 14:25

    Dennis:

    Hee elke! -9 valt nog mee, met de wintersport heb ik wel eens -23 gehad. Dat was echt heftig. En dan barsten je wangen echt open van de droogte. Een sjaal over je wangen/neus doet echt wonderen dan, denk aan een bivak. Het oog wil ook wat... Ook flink smeren met vettige creme wil helpen. En labello. THermisch ondergoed, t klinkt eng, maar t lijkt op een soort strech pyama is ook wel lekker. Kan onder je jeans, of broek of rok en is wel 10x zo warm. Dat moeten ze daar vast ook kennen.

    Succes en sterkte.

  • 20 December 2005 - 00:18

    Mariet:

    Wie zei er ook weer dat koud lekker was.
    Nou geef mij Houston maar voor ons ook heel koud 9 graden boven nul!

  • 20 December 2005 - 00:20

    Mariet:

    Mart komt net binnen met de post en je kadootje. Hartstikke bedankt maar ik wil nu wel weten wat ze daar in Zweden drinken en de lepeltjes voor gebruiken. Recept graag.

  • 21 December 2005 - 09:16

    Emmmmmani:

    Hey lieve Elke!! Ik wil niet eens weten hoe koud -9 is... Het is geen toeval dat ik opval in de sneeuw. ;-) Kom je rond oud&nieuw ook nog langs Leiden of zullen we moeten wachten tot februari? Bedankt voor je kaartje en ben benieuwd wat je allemaal gaat meemaken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 50563

Voorgaande reizen:

17 September 2021 - 30 September 2021

Azoren

09 September 2018 - 02 Oktober 2018

Cape Town to Victoria Waterfalls

07 Augustus 2017 - 18 Augustus 2017

Iceland

10 Oktober 2016 - 24 November 2016

Sri Lanka

26 Oktober 2015 - 11 November 2015

Costa Rica

12 Oktober 2013 - 04 November 2013

Kenya and Tanzania

21 April 2012 - 08 Mei 2012

South Africa Vacation

02 Februari 2011 - 24 Mei 2011

"Sabatical at Cincinnati's Childrens Hospital

17 Augustus 2005 - 14 Februari 2006

Master stage Astra Zeneca

Landen bezocht: