Södertälje - Reisverslag uit Södertälje, Zweden van Elke Krekels - WaarBenJij.nu Södertälje - Reisverslag uit Södertälje, Zweden van Elke Krekels - WaarBenJij.nu

Södertälje

Door: Elke

Blijf op de hoogte en volg Elke

26 Augustus 2005 | Zweden, Södertälje

Zaterdag 20 augustus was het nog de bedoeling dat we nog even Stockholm in zouden lopen voordat Sandra ons kwam halen om naar Södertälje te gaan, maar na de biertjes van de avond ervoor zijn de plannen toch wat anders gelopen. We hebben het ontbijt gemist en hebben in een tentje naast het hotel een broodje gegeten en in de zon gezeten totdat Sandra kwam. Zij heeft ons naar Södertälje gereden.
Mijn appartementje is erg leuk en mijn kamer ook. Van de drie kamers heb ik de grootste :). Het IKEA gehalte is redelijk hoog, maar dat kan ook niet anders in Zweden en dat heb ik op mijn eigen kamer ook, dus het voelt wel een beetje als thuis. Het is wel grappig, de buren hebben een sticker op de brievenbus, dat ze geen reclame willen, maar wel de IKEA gids.
Tot nu toe heb ik nog geen huisgenoten. Toen Martin er nog was was dat erg lekker, omdat je lekker met zijn tweeën je eigen gang kunt gaan. Nu hij weg is is het aan de ene kant nog steeds wel lekker, aan de andere kant is het toch wel stil en zo kan ik natuurlijk nooit mijn Zweeds oefenen.
Nadat we onze spullen in het appartement hadden gezet zijn we wat basic boodschappen gaan doen in een supermarkt waar zelfs een Amaricaan van zou schrikken. Het was mega groot en een soort van combinatie tussen de gamma, de V&D en een supermarkt, maar ze hebben veel spullen die we hier ook hebben (en nutella!) Na de boodschappen hebben we nog een kleine rondleideing gekregen door Södertälje en daarna zijn we naar het huis van Sandra gegaan. Dat was echt een leuk huis en een nog leukere ligging. Mijn grote wens is in vervulling gegaan om in een Zweeds meer te zwemmen. Zelfs midden in Stockholm is het water schoon genoeg om te zwemmen en dat zie je ook wel gebeuren. Als je helemaal in het water staat kun je nog je tenen zien zo helder is het. Daarna hebben we genoten van een heerlijke BBQ. Thuis hebben we nog wat verdachte draadjes bij het schilderij gevonden. Afluisterapperatuur van Astra vermoeden we. (Als er mensen van Astra deze site hebben gevonden: Astra is goed, hoezee, hoezee!!!)

Voor zondag 21 augustus had Sandra ons aangeraden om naar Birka te gaan. Dat is zo ongeveer de laatste toeristische trekpijster die we nog niet gehad hadden en deze dag zou de laatste keer zijn dit seizoen dat er een boot uit Södertälje vertrekt. Helaas konden we de boot niet vinden en zijn we dus maar wat door het centrum van Södertälje gaan lopen. De openingstijden van de winkels hier zijn redelijk ruim, dus er was nog wel iets te doen, maar we zijn toch vrij snel weer teruggegaan naar het appartement. Martin heeft daar bankgehangen terwijl ik mijn kamer ben gaan inrichten. We waren heel blij om te zien dat er naast de hugeass tv ook een videospeler was en er lag zelfs een band van een film die ons wel leuk leek, maar helaas was de videospeler stuk...Gelukkig is de tv net als Nederland ondertiteld, dus niet nagesynchroniseerd. En de series zijn ook net als thuis. Dharma & Greg, friends etc. Net als thuis, maar dan zonder Emmani zeg maar.

De volgende dag mocht ik wassen. Het systeem is hier iets anders als thuis. In de flat naast de mijne zit in de kelder een washok, dat deel je met een stuk of 60 (!)appartementen. Er hangt een groot bord waarop de dagen zijn ingedeeld in tijdsvakken van 3 uur elk en daarop kun je je tijd reserveren. En ik had heb om 8 uur al gereserveerd. Als je er na een half uur nog niet bent mag iemand anders. Er staan twee wasmachines (dat wordt dus nog handig als we in ons appartement met 3 huisgenoten zijn) Na het wassen kun je je was laten drogen in een soort van droogstoof. Het is echt jammer dat ik geen foto's kan plaatsen, want dat ziet er nogal apart uit. Verder staan er nog wat apparaten die eruit zien als middeleeuwse martelwerktuigen, waarvan ik niet weet wat je er mee moet, dus blijf ik er maar af. Aangezien ik niet alles kon lezen was de was nog niet droog toen mijn tijd om was (je mag nog 45 minuten nadat je tijd op is in de droogstoof zitten, als de nader zijn was in de machine zit)
Toen dat allemaal klaar was zijn we weer Södertälje ingegaan. Daar heb ik een mobiel gekocht en een prepaid kaart, omdat ik in het huis geen telefoon of internet heb. Telefoonsex wordt dus al moeilijk (of in iedergeval erg duur) en aan die webcam hebben we zo ook niks ;), dus als iemand nog tips heeft, Willem? Het enige waar ik geen rekening mee had gehouden was dat de handleiding in het Zweeds zou zijn (en in het Noors en Deens, maar dus niet in het Engels) gelukkig had ik de vorige dag al een woordenboek gekocht, maar dat blijft toch latig, maar het werkt nu allemaal. Ht is trouwens een erg fancy dingetje. Ik heb gewoon een van de goedkoopste gekocht zonder sim-lock (dan kan ik hem in Nederland ook weer gebruiken), maar er zit toch veel fancy shit op. Voor degenen die het echt wat zegt: het is een LG L1100. Verder heb ik ook een abonnement bij de bieb en een busabonnement. Geloof het of niet ik ga bussen en lopen en niet fietsen hier. Nog een bonus kaart bij de plaatselijke supermarkt en ik ben ingeburgerd.

De laatste dag dat Martin hier was wilden we toch nog een wat anders , want Södertälje heb je echt wel gezien na anderhave dag. Dus zijn we naar Stockholm gegaan, de buskaart geld voor al het openbaarvervoer in Stockholm en zijn wijde omtrek) Met de trein is het driekwartier tot Stockholm, helaas zijn de treinen echter nog oncomfortabeler dan in Nederland. We hebben daar nog twee musea gezien.

Woensdag was dan toch de dag gekomen dat Martin weer naar huis ging en ik alleen achterbleef. :( Aangezien het toch gratis was (je blijft toch Nederlander hè) ben ik nog meegegaan tot Stockholm. Terug in Södertälje heb ik nog wat boodschappen gedaan. In de supermarkt kun je drank kopen tot 2 of 2,5% (oid) voor de rest moet je naar de systembolaget, een overheidswinkel. Het is een soort kijkshop. In vitrines staat wat er is en je moet het nummer opschrijven van wat je wilt hebben en dat moet je dan bij de bali gaan halen. (ik heb maar een fles wijn gekocht hoor, niet dat jullie denken dat ik me ben gaan verzuipen na Martin's vertrek, en de wijn was niet eens voor mezelf)

  • 30 Augustus 2005 - 17:00

    Bernice:

    Hoi Elke!
    leuk om je verhalen op internet te lezen. Veel plezier en succes in Zweden!

    Liefs, Bernice

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 50621

Voorgaande reizen:

17 September 2021 - 30 September 2021

Azoren

09 September 2018 - 02 Oktober 2018

Cape Town to Victoria Waterfalls

07 Augustus 2017 - 18 Augustus 2017

Iceland

10 Oktober 2016 - 24 November 2016

Sri Lanka

26 Oktober 2015 - 11 November 2015

Costa Rica

12 Oktober 2013 - 04 November 2013

Kenya and Tanzania

21 April 2012 - 08 Mei 2012

South Africa Vacation

02 Februari 2011 - 24 Mei 2011

"Sabatical at Cincinnati's Childrens Hospital

17 Augustus 2005 - 14 Februari 2006

Master stage Astra Zeneca

Landen bezocht: