verhuizen - Reisverslag uit Södertälje, Zweden van Elke Krekels - WaarBenJij.nu verhuizen - Reisverslag uit Södertälje, Zweden van Elke Krekels - WaarBenJij.nu

verhuizen

Door: Elke

Blijf op de hoogte en volg Elke

22 September 2005 | Zweden, Södertälje

5 october is het dan zover, we gaan verhuizen. Astra heeft of dit moment meer appartementen dan ze nodig heeft, dus worden er een paar van de hand gedaan. De onze dus. Aan de ene kant vind ik het wel jammer want ik was best blij met ons appartementje, grote kamers, grote woonkamer, douche met bad, twee toiletten, erg mooi uitzicht, kortom ik was erg blij daar. Nu weet ik niet hoe ons nieuwe appartementje eruit zal gaan zien, maar ik weet in ieder geval al wel dat het kleiner zal zijn.
Aan de andere kant trouwens ben ik ook wel enigszins blij met de verhuizing, voor de afstand naar Astra maakt het niet zo veel uit, maar we zitten veel dichter bij het centrum dan nu. En we zitten aan de betere kant van de stad.
Södertälje heeft niet de beste reputatie hier in Zweden. Er zit hier een grote groep geïmmigreerde Siriers, die een of ander orthodox christelijk geloof aanhangen en niet optimaal geïntegreerd zijn, met alle gevolgen van dien. De Kämpevägen ligt in Ronna, dat min of meer bekend staat als de ‘getto’ geloof ik, het ligt nog net in een leuk stuk (erg leuk eigenlijk), maar als ik naar de bushalte loop dan loop ik richting het deel waar je eigenlijk niet wilt zijn. Drie weken geleden hebben wat jongeren van Ronna ruzie gekregen met de politie, het geheel is uitgelopen op een schietpartij bij het politiebureau met automatische wapens. Dus…
Ik heb op zich nog geen problemen gehad of me onveilig gevoeld, maar we hebben wel al van een paar mensen het advies gekregen om in het donker niet alleen naar huis te lopen. Nu is het nog niet zo donker hier, dus ik kan het nog redelijk redden in het zonlicht, maar binnenkort zal het ‘s ochtends en ‘s middags nog donker zijn als ik naar en van Astra ga en ik ben toch een beetje blij dat we voor die tijd naar de goed kant verhuizen. Met de drie huisgenoten hebben we al een sociaal veiligheidssysteem opgebouwd, zodat we weten wanneer iedereen thuis komt en als we eens aan de late kant de bus nemen dan bellen we zodat degenen thuis weten dat er iemand aankomt en dat er wat is als ze er niet snel genoeg is.
We hopen in het nieuwe huis ook op een betere schoonmaakster. Deze die we nu hebben zou elke 2 weken moeten komen, maar ze is sinds ik hier ben nog maar één keer welgeteld 10 minuten geweest en het was ook niet al te schoon toen ik kwam. Nu betaald Astra voor mij, maar de andere twee moeten zelf hun appartement betalen en daarmee dus ook de schoonmaakster, dus ik kan me voorstellen dat zij redelijk pissed zijn. We hebben er al een paar keer wat over gezegd bij Astra, maar er gebeurt nog niet zo veel. En het schijnt nog wel een schoonmaakbedrijf te zijn, dat het doet.

• 25 September 2005 - 13:36

Hester:

Toch wel prettig dat je naar een beter buurt gaat verhuizen. En dat je dichter bij het centrum komt te wonen is zeker een plus punt.
    P.S. sterkte met de schoonmaakster