stage en meteorologie - Reisverslag uit Södertälje, Zweden van Elke Krekels - WaarBenJij.nu stage en meteorologie - Reisverslag uit Södertälje, Zweden van Elke Krekels - WaarBenJij.nu

stage en meteorologie

Door: Elke

Blijf op de hoogte en volg Elke

30 September 2005 | Zweden, Södertälje

Deze week een drukke week achter de rug. Net als vorige week twee dagen PD experiemtenten van 8.00 tot 18.00. Die dagen hakken er op zich wel in, maar gelukkig is alles redelijk volgens planning verlopen en het PD-gedeelte is nu al af. Heb nog geen tijd gehad om de data uit te werken, maar ik kan haast niet wachten om te zien of er ook uit is gekomen wat we hopen.
Verder ben ik deze week bezig geweest mijn analyse methodes op te zetten. De PD studies, waren gedrag studies daarvan heb ik geen monsters om te analyseren, maar over twee weken gaan we twee lange dagen monsters verzamelen die geanalyseerd moeten worden. Ben nogal benieuwd hoe dat zal gaan. 75 monsters die op 4 dingen geanalyseerd moeten worden. Dus 300 buizen, waarvan een kwart 1 uur ± 2,5 minuten moet incuberen in een waterbad, een kwart 24 uur ± 1 uur in een CO2 kast moet incuberen en de helft meteen moet worden gecentrifugeerd. En alles moet na die tijd worden overgepipetteerd in 300 andere buizen. Tot nu toe lijkt één analyse methode te werken, één heb ik nog niet kunnen proberen, maar die andere twee zorgen nog voor wat moeilijkheden. Op de afdeling waar ik die analyses ga doen zijn al een paar dagen lang drie mensen zich aan het buigen over mijn analyse methode terwijl ik er niet ben. Voel me daar dus een beetje een fluim, maar ja deze problemen waren niet gepland en ik had andere dingen te doen. Ik denk trouwens ook niet dat ik echt wat had kunnen bijdragen aangezien mijn kennis op dit gebied van de LC-MS niet echt toereikend is, zeker net in vergelijking met de ervaring en kennis die die drie anderen hebben.
Vandaag is het trouwens weer een lange dag want we gaan een ‘Nederlands biertje’ doen (dus met allemaal Nederlanders die hier rondlopen), en dat is aan het eind van de dag. Had op zich wel zin om eerst naar huis te gaan, maar mijn voeten doen zo kakkend veel pijn, dat ik daar vanaf heb gezien en nog maar een lange dag hier ga draaien. Ik was ondertussen gewend geraakt aan de grote hoeveelheid blaren, maar ja als ze gaan ontsteken… (zal de rest van de details besparen), heb op dit punt de Zweedse cultuur snel opgepikt en loop hier bij Astra op de Birkenstocks. De planning was verder om dit weekend in Stockholm een winterjas te gaan zoeken, maar nu wordt het denk ik een rustig weekendje thuis, met mijn voeten in een warmwaterbadje. Ik ben alleen dit weekend, dus ik kan lekker helemaal doen wat ik zelf wil (en ik moet mijn koffer nog inpakken voor de verhuizing natuurlijk) een beetje rust kan nooit kwaad en die winterjas heb ik toch nog niet nodig.

We hebben dit jaar in Zweden wat ze noemen een Brit-zomer. Brit is een meisjes naam en de naamdag van Brit is in September. Ik weet niet of dit afstamt van de katholieke gewoonte om alle heiligen hun eigen dag te geven, heb namelijk nog nooit gehoord van St. Brit en het heerstende geloof hier in Zweden is het Lutherse geloof ik en dat wordt ook niet echt fanatiek aangehangen naar ik heb begrepen. Anyway, Brit’s naamdag is dus in september, dus als de maand september mooi nazomer weer heeft dan heb je een Brit-zomer. En lekker nazomer weer is het zeker. Veel zon. Doordat het vaak helder is koelt het ‘s nachts wel veel af, we hebben al wat nachtvorst gehad, dus ‘s ochtends heb ik een sjaal nodig, maar na 10 minuten lopen heb ik het warm genoeg gekregen en gaat die ook af. En als de zon de hele dag schijnt is het ‘s middags best een aangenaam temperatuurtje. We hebben een paar dagen gehad die wat minder waren en elke keer dacht ik dat het gedaan was met het goede leven, maar de volgende dag was dan weer goed. Al die zon maakt mij een gelukkig mens, met name ook omdat de zon nu nog schijnt als ik wakker wordt, door het raam recht op mijn ontbijtbordje. Als het zonnetje schijnt is 7 uur opstaan namelijk best te doen, denk dat dat wat minder wordt als het pas om 10 uur licht wordt, maar dat zien we dan wel weer. Voorals nog ben ik een gelukkig mens J en de mooie bomen hier dragen daar ook aan bij. De herfst begint namelijk toch wel merkbaar te wordden, er zijn hier veel boomsoorten die echt mooi worden, met fel rode kleuren, niet zoals in Nederland een beetje vies geel bruinig. Recht voor ons raam in de woonkamer staat een boom en de fel rode blaadjes hangen bijna bij ons binnen als het raam open is (denk daar het zonnetje bij en ik vermaak me wel een weekend, met een radio en een boek).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 50677

Voorgaande reizen:

17 September 2021 - 30 September 2021

Azoren

09 September 2018 - 02 Oktober 2018

Cape Town to Victoria Waterfalls

07 Augustus 2017 - 18 Augustus 2017

Iceland

10 Oktober 2016 - 24 November 2016

Sri Lanka

26 Oktober 2015 - 11 November 2015

Costa Rica

12 Oktober 2013 - 04 November 2013

Kenya and Tanzania

21 April 2012 - 08 Mei 2012

South Africa Vacation

02 Februari 2011 - 24 Mei 2011

"Sabatical at Cincinnati's Childrens Hospital

17 Augustus 2005 - 14 Februari 2006

Master stage Astra Zeneca

Landen bezocht: