WAARSCHUWING - Reisverslag uit Södertälje, Zweden van Elke Krekels - WaarBenJij.nu WAARSCHUWING - Reisverslag uit Södertälje, Zweden van Elke Krekels - WaarBenJij.nu

WAARSCHUWING

Door: Elke

Blijf op de hoogte en volg Elke

27 Oktober 2005 | Zweden, Södertälje

Jullie hebben het waarschijnlijk niet door daar in Nederland (of waar dan ook), maar ik voorzie vanuit hier dat de Zweden binnen een paar jaar de wereld gaan overnemen. Ik vermoed dat ze heimelijk bezig zijn het aantal Zweden de komende jaren drastisch te vermenigvuldigen, zodat ze straks in aantal zelfs de Chinezen overtroeven!!! Jullie zijn dus gewaarschuwd.
Het bewijs hiervoor is het grote aantal zwangere vrouwen hier, ik heb nog nooit zo veel zwangere vrouwen gezien als hier. De regering heeft nogal wat gunstige voorwaarden gecreëerd voor het kweken van nazaat, zodat ze snel hun snode plannen kunnen verwezelijken. Het zou me zelfs niks verbazen als de typische Svensson (de Zweedse Jan Modaal zeg maar) er (nog) niks vanaf weet.
Elk stel krijgt hier voor elke koter anderhalf jaar lang 80% salaris doorbetaald (tot een bepaalde limiet maar goed) terwijl ze thuis zitten vrij te wezen. Deze anderhalf jaar mag naar eigen inzicht worden verdeeld over mama en papa (ja, vaak is het hier rond 50/50 dus ook de papa’s kunnen meegenieten). Deze anderhalf jaar kan binnen 8 jaar worden opgenomen wederom naar eigen inzicht en je werkgever mag dit niet weigeren. Hier staat tegenover dat kinderen in hun eerste jaar niet naar een crèche mogen, maar als je er goed over nadenkt is dat nogal logisch als je je bedenkt dat ze op die leeftijd toch nog niet kunnen worden geïndoctrineerd met de nieuwe ’Zweedse gedachte’. Ik heb een klein minpuntje ontdekt in deze Zweedse strategie, dat is namelijk dat ze hier nogal mietjes aan het kweken zijn. Je moet je kind namelijk twee weken laten acclimatiseren aan de crèche, de shock om ze daar op een morgen gewoon achter te laten zou namelijk te groot zijn voor een dreumes. Dat betekend dat het kind de eerste dag bijvoorbeeld 2 uur gaat terwijl één of twee ouders aanwezig blijven. Deze tijd wordt langzaam opgevoerd en de ouders mogen op een gegeven moment ook weggaan, maar ze moeten dan wel binnen handbereik blijven zodat ze gebeld kunnen worden als zoon of dochterlief te erg overstuurd raakt.
Een ander pluspuntje van het ouderschap is gratis openbaar vervoer!! In de bus moet iedereen voorin instappen en zijn kaart laten zien of afstempelen, behalve ouders met een kinderwagen, die mogen halverwege instappen, want daar is plaats gemaakt voor de kinderwagens, en ik heb nog nooit gezien dat deze achterinstappers een kaartje hebben hoeven laten zien.
Deze en waarschijnlijk verdere mij tot nog toe onbekende regelgeving, hebben hier de hele cultuur geïnfecteerd met denkbeelden die het produceren van nakomelingen bevorderden. Het is hier bijvoorbeeld geen probleem om borstvoeding te geven op een bankje in het park (nu wel natuurlijk, want het is te koud en ik geloof niet dat de borstvoeding tegenwoordig al in de softijs uitvoering komt, maar in zijn algemeenheid is het heel normaal om in het openbaar borstvoeding te geven.) Ook hier moet ik wel vermelden dat de Zweedse overheid erg veel waarde hecht aan borstvoeding en de vrouwen hier bijna een schuldgevoel wordt aangepraat als ze geen borstvoeding willen of kunnen geven.
Verder struikel je op straat bijna over de al dan niet zwangere vrouwen met al dan niet jengelende koters. Het ergste is hier wel dat de mensen schijnen te geloven dat vrouwen nog heel nuttig kunnen zijn op bijvoorbeeld de arbeidsmarkt zelfs nadat ze kinderen hebben gekregen (moet niet gekker worden zeg). Ik heb het gevoel dat er hier bij Astra meer vrouwen werken dan mannen, zelfs in de hoge functies. Veel van deze vrouwen schijnen zelfs gewoon kinderen te hebben en ze worden nog steeds hetzelfde behandeld als hun manlijke equivalenten. Ik waarschuw jullie, gelijkwaardige behandeling voor man en vrouw! Hoeveel meer bewijs hebben jullie nodig? Het is net niet 50/50 denk ik, maar er is hier zelfs een groot aantal vrouwlijke buschauffeusses (hoewel dat ook te maken kan hebben met de nogal hoge werkloosheid hier) en laatst op tv zag ik zelfs VROUWENVOETBAL!!!
I think I can rest my case now! De Zweden zijn met iets bezig, ik weet nog niet precies wat het is maar het is GROOOT en heel fout!

  • 27 Oktober 2005 - 09:24

    Willem:

    Zeg zou je niet eens overwegen je analyses van de Zweedse samenleving in de SQ te publiceren?

  • 27 Oktober 2005 - 10:11

    Elke:

    De SQ? Ik weet het niet hoor, dit is groot. Ik zat eerder te denken aan het NRC of de London Times oid.

  • 27 Oktober 2005 - 15:29

    Saskia:

    Moet zeggen, dat het als ik zweeds was niet zo heel slecht klinkt. Zijn toch aardige vooruitzichten voor een vrouw! Misschien toch maar daar gaan wonen! Hoe zit het met de uitkeringen?
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 50615

Voorgaande reizen:

17 September 2021 - 30 September 2021

Azoren

09 September 2018 - 02 Oktober 2018

Cape Town to Victoria Waterfalls

07 Augustus 2017 - 18 Augustus 2017

Iceland

10 Oktober 2016 - 24 November 2016

Sri Lanka

26 Oktober 2015 - 11 November 2015

Costa Rica

12 Oktober 2013 - 04 November 2013

Kenya and Tanzania

21 April 2012 - 08 Mei 2012

South Africa Vacation

02 Februari 2011 - 24 Mei 2011

"Sabatical at Cincinnati's Childrens Hospital

17 Augustus 2005 - 14 Februari 2006

Master stage Astra Zeneca

Landen bezocht: