leuke woordjes - Reisverslag uit Södertälje, Zweden van Elke Krekels - WaarBenJij.nu leuke woordjes - Reisverslag uit Södertälje, Zweden van Elke Krekels - WaarBenJij.nu

leuke woordjes

Door: Elke

Blijf op de hoogte en volg Elke

26 Oktober 2005 | Zweden, Södertälje

Het Zweeds is een ideale taal voor dyslectici of andere mensen die taalkundig worden uitgedaagd. Nu ik er op ga letten kom ik steeds meer woorden tegen, een paar voorbeelden:

- Een taart: 'Paj' (je vat hem misschien niet meteen, totdat je denkt aan het Engelse woord voor taart ...)
- Als ze je in een tv reclame bijvoorbeeld willen doorverwijzen naar informatie op het internet, krijg je het adres van een 'sajt' te zien.
- Een vraaggesprek is hier een 'intervjew' en als je een afspraakje hebt, dan heb je een 'dejt'.

• 26 Oktober 2005 - 19:01

Hester:

Zweeds is eigenlijk best logisch..
    of geld daar ook voor het Deens als je het leest valt er iets van te maken..maar als je het hoort.....?

• 27 Oktober 2005 - 06:52

Elke:

Denen, Zweden en Noren zouden elkaar eigenlijk allemaal moeten kunnen verstaan (Fins daarentegen is totaaaal anders). Het schijnt alleen dat Denen van een zin één woord maken door gewoon alles achter elkaar te plakken, net Fransen maar dan nog erger. Daardoor kunnen de Noren en Zweden de Denen over het algemeen niet echt verstaan, maar andersom wel. Deense kinderen leren daarom over het algemeen ook een paar maanden later praten, dan Zweedse of Noorse kinderen.

Er is hier op tv een programma dat een soort wedstrijd is tussen Noren, Denen en Zweden. Het Zweeds begin ik nu toch redelijk te volgen, van het Noors valt ook nog wel wat te maken, zeker met de ondertiteling erbij, maar van het Deens kan ik vrij weinig bakken, zelfs met de ondertiteling erbij is het lastig om dingen in de spraak te herkennen.